Etiuda h-moll op. 25 nr 10

  • Gatunek: Etiuda
  • Opus/WN:: Op. 25 No. 10
  • Data powstania: 1835-37
  • Dedykacja: Countess Marie Sophie d'Agoult

Tuż po „trzepoczącej” muzyce Etiudy Ges-dur wkracza ton nowy, krańcowo odmienny, by panować niepodzielnie już do końca zbioru: ton powagi, o rysach patetycznych i monumentalnych.

Etiuda dziesiąta, h-moll – ze względu na swą fakturę zwana „oktawową” – uderza słuchacza głośnością i mocą niespotykaną. Triole podwójnych oktaw, cwałując ruchem chromatycznym i w unisonie, eksponują wolumen brzmienia, jakiego nie znał fortepian. Jachimecki usłyszał w tej muzyce „huragan grożący śmiercią i zniszczeniem”, Niecks – „samo piekło”.

X
Zaloguj się, aby móc dodawać do ulubionych.